Thursday 12 September 2013

Er wordt winst geboekt & trots gevoeld

Marie-Louise is hard aan de slag gegaan met de Teachers 4 Teachers (T4T) workshops in Bungamati. De tweede workshop ‘Regels en procedures in de praktijk’ staat op het programma. Naast de lessen en de schoolbezoeken spelen ook de randvoorwaarden een rol. Dit keer is er een verkeersstaking. We kunnen veel voorbereiden maar niet alles…

Verkeerschaos
Vandaag is het 12 september 2013. Op het programma staat het opstarten van workshop 2 van de training T4T Bungamati Nepal. Door een verkeersstaking, geen bussen en wegopstoppingen lukt het twee leraren niet om naar de training te komen. Eigenlijk komt dat wel goed uit want dan kunnen de leraren morgen zelf ervaren wat het betekent om gedifferentieerd te werken!! Omdat de leraren iedere dag van 7.00-9.30uur naar de training komen, heb ik de workshop over een paar dagen uitgesmeerd. Wel hebben we afgesproken dat ze de opdrachten voor het portfolio iedere zondag af hebben. De aanpak is intensief, maar geeft de mogelijkheid om veel contact te hebben. Zo komen we iedere bijeenkomst een stukje verder en wordt de rode draad door de leraren ervaren.


De nieuwe aardverschuiving
De tweede workshop heeft als onderwerp ‘regels en procedures in de praktijk’. In de eerste drie dagen hebben we daar al over gesproken, maar dat was meer gericht op de training. Een aardverschuiving is het: regels en procedures. Het hardop uitspreken en met elkaar bespreken. We hebben wat afgelachen, maar ondertussen….bloedserieus en ook een beetje eng!
Presenteren hoe ze de regels naar de leerlingen gaan vertellen en aangeven waarom ze dat belangrijk vinden. Feedback geven en niet alleen complimenten. Kritisch naar teksten en korte filmpjes kijken… Nieuw, nieuw…..maar ze waarderen het. Ze genieten ervan zodra ze het begrijpen.
En ze zijn trots. Trots op hun eigen producten.
 


De headmasters
Een headmaster is direct door het gouvernement aangesteld. Hij of zij staat boven de leraren en heeft een organisatorische en controlerende taak. Zeker hier is het van belang dat de headmaster de training positief ondersteunt en dat de leraar met haar of zijn collega’s over de training kan spreken. Onze intentie is om alle leraren, in ieder geval de leraren Engels ook met de innovaties te besmetten. Ja, ik heb gezegd dat ik gepensioneerd was, maar dat ik wel twintig jaren gewerkt hebt aan de Fontys University of Applied  Sciences (UAS), Faculty of Education!! En dat telt!!




Winst!
Ik denk dat de bezoeken goed zijn ontvangen, op één school werd ik uitgenodigd om een ’lecture´ voor het hele team te geven.
Het is gelukt om af te spreken dat de leraar die de training volgt een workshop samen met mij voorbereidt, dat hij hem geeft en dat ik erbij ben. Winst!!

Ik schat in dat we nog wel drie bijeenkomsten nodig hebben voor deze tweede workshop, maar dan hebben alle leraren ook daadwerkelijk praktijkervaringen opgedaan en daar kijk ik echt naar uit! Morgen? Morgen een eerste ervaring dat niet iedereen in de workshop met hetzelfde bezig is. We gaan aan de slag met uitgestelde aandacht!!!!

Groetjes
Marie-Louise

3 comments:

  1. erg leuk om te lezen Marie Louise. Veel succes met her vervolg. Gr jeroen

    ReplyDelete
  2. Spannend Marie-Louise om gedifferentieerd te gaan werken in deze groep. Erg leuk om te volgen!

    ReplyDelete
  3. Hallo Marie-Louise

    Wat een uitdaging! Jouw expertise als teacher trainer in Nepal delen, leuk! Groetjes Dana

    ReplyDelete