Sunday 22 September 2013

Voelen, ervaren en denken over wat en hoe je leerlingen wilt stimuleren om te leren


Voelen, ervaren en denken over wat en hoe je leerlingen wilt stimuleren om te leren

De derde workshop ‘Effectieve Instructie’ staat op het programma. Dit is echt praktijkgericht leren. Lesvoorbereidingen, lesobservaties, maar ook… naar jezelf kijken!
En op zondag bespreken we de uitwerkingen van de opdrachten van workshop 2!

Inmiddels hebben de leraren met de klas waarvan zij klassenleraar zijn de klassenregels met de studenten besproken. Iedereen is erin geslaagd samen met de studenten in groepen klassenregels op te stellen en af te spreken. Meestal hebben de studenten de klassenregels gekozen die er stilzwijgend al waren, maar… dat je daarover spreekt en dat je met je groep een voorstel maakt en vervolgens met de gehele klas tot een afspraak komt? Dat is nieuw!

Het is heel lastig om een regel concreet te maken. Wat bespreek je wel en wat bepaal jezelf als leraar? Nieuwe vragen. Iedereen komt enthousiast met foto’s naar de les en zo kunnen we heel dicht bij de praktijk blijven. Het is heel lastig om een regel heel concreet te maken. Ieder leraar kan zo een betoog over de noodzaak van regels en procedures houden, maar het goed in elkaar gezette betoog is vaak algemeen en niet gericht op eigen praktijk. Toch zijn er al een paar leraren die naast de algemeen gestelde regels ook ‘regulations’ met de studenten hebben opgesteld. Deze zijn concreet en aan bepaalde situaties gekoppeld, zoals: “We mogen geen huiswerk maken in de klas, terwijl de leraar lesgeeft”.

Dinsdag 17 september zijn we gestart met Workshop 3 ‘Effectieve Instructie’
Het grappige is dat de meeste leraren het voorbereidingsformulier, dat erg lijkt op dat van ons, ook gebruikt hebben. Twee verschillen: de beginsituatie van de leerlingen en de doelen zijn niet belangrijk! Ja….en dan?? Dan begint het leren van mij en de leraren!

Leraren maken een lesvoorbereiding, ik kom kijken en er wordt een film gemaakt. Voordat ik iets zeg, behalve uiteraard een paar geruststellende opmerkingen, kijken ze zelf naar de film en vullen voor zichzelf een observatie formulier in.
Ze komen de volgende dag met een reflectie naar de groep: twee delen of activiteiten, die men goed vond gaan – best practice – en een verbeteridee. 


We bespreken de les, waarbij de leraar centraal staat en op die manier ontstaat er langzamerhand een idee dat wat in de lessen wordt aangereikt wellicht van belang kan zijn.



Het is fantastisch, we werken met subjectieve concepten, werken met STARR, de Didactische Strategieën van Marzano, kijken naar lessen van leraren vanuit de zeven competenties en dit alles kan, omdat de leraren nieuwsgierig zijn en omdat het leraar-zijn in hun eigen praktijk het uitgangspunt en doel is. De leraren en ik zoeken echt naar ‘Wat werkt in de klas?’ en ‘Wat vind ik er zelf van?’, ‘Hoe voelt het en wat doet het met mij?’


Werken met leraren, die weinig verdienen, iedere dag minstens een uur moeten reizen, soms 50 leerlingen in klas hebben of op een afgelegen school lesgeven waar leerlingen met versleten en te kleine uniformen en afgetrapte te grote schoenen naar school komen, waar van iedere leerling verwacht wordt dat hij of zij dezelfde stof in dezelfde tijd uit zijn hoofd leert! Maar de leraren willen en voelen de mogelijkheden!

Morgen, zondag, bespreken we de resultaten van workshop 2, maar zeker ook wat wil veranderen (een van de 10 ideeën die de groep zelf heeft bedacht: waarom, hoe doe je het nu, maak je idee concreet!)


No comments:

Post a Comment