Monday 9 September 2013

De eerste ervaringen bij T4T in Bungamati, Nepal

Marie-Louise is van start, de eerste workshop is gegeven.
Hieronder haar eerste ervaringen...


Van start
Vandaag is het 9 september 2013. Op het programma staat Workshop 1 van de training T4T Bungamati Nepal. ‘s Morgens om 6.15 uur stap ik achterop de motor van Sukha. Hij brengt me naar de school waar de training is gepland. Zes dagen in de week van 7.00-9.30 met mijn collega's aan de slag.

Een mooie basis
Heel spannend. Ik heb me langer voorbereid dan welke college en workshop ik de afgelopen jaren heb uitgevoerd! Vandaag zijn we gestart met een bijzondere kennismaking: een eerste ervaring met wat je zelf doet en ervaart. Dat is een mooie basis voor het onderkennen wat het voor leerlingen kan betekenen.

Klassenmanagement
De leraren zijn hoog gemotiveerd en open over wat nieuw voor hen is. Zoals iets over je eigen kwaliteiten,  persoonlijke eigenschappen en doelen die ze als leraar hebben voor de groep vertellen. Daarnaast het samen opstellen en afspreken van regels en procedures als inleiding om te komen tot goed klassenmanagement. Dat was nieuw voor hen!

Genieten geblazen
Ik heb genoten van de feedback op de workshop, zeer zorgvuldig, maar wel concreet kwamen verbeterpunten als harder spreken (veel vrachtauto’s en open ramen) en mijn Amerikaanse uitspraak naar voren. De verbinding naar hun praktijk, de oefeningen, het overleg in kleine groepjes en de aanpak allemaal anders voor hen  maar er was een duidelijke waardering. Met name omdat met al heel goed inzag wat deze oefeningen voor een klassenmanagement kunnen betekenen.

En morgen?
Morgen vroeg (helaas) te voet naar de  school!
 
 
Groetjes
Marie-Louise

1 comment:

  1. Wat leuk om je ervaringen te kunnen volgen! Een mooi begin met een gemotiveerde groep leraren. Onderling vertrouwen en motivatie vormen meteen al de basis, op de voet gevolgd door goed klassenmanagement, dat lijkt mij een prachtig begin! En dan je eigen ervaringen als deskundig lerarenopleider, inclusief voettocht naar je werkple...., ben nu al benieuwd naar het vervolg!!
    Veel succes daar voor jullie beiden!

    ReplyDelete