Deze week gaan de
leraren een paar ochtenden samen aan het werk in het Engels en in het
Nepalees!! Samen met 8 leraren heb ik de bijeenkomsten voorbereid.
De onderwerpen zijn
uitgewerkt in de workshops van course 1. Mijn zorg is dat de leraren gericht
zijn op de technieken, veel willen weten, maar moeite hebben het weten naar
gedrag te vertalen. Daarnaast is het nieuw voor hen dat al deze technieken
eigenlijk een attitudeverandering vragen: niet de leraar en het boek zijn doel,
maar het leren en ontwikkelen van de leerling is uitgangspunt en doel! Vandaar
dat reflecterend leren een bijzondere inspanning vraagt.
Vandaag was de
eerste workshop. In groepjes kwam men afwachtend en wat verlegen het lokaal in.
We begonnen met
een elevator pitch in een binnen- en buitenkring.
Giechelend stond men
tegenover elkaar. Om in 120 sec te vertellen over je naam, school, vak en wat
je tot nu toe geleerd hebt en wat je nog van de course wilt leren, dat is voor
een Nepalees eigenlijk ondoenlijk!
Maar… het werkte!
Vanuit de
leervragen van de leraren, die tijdens de Blended Learning zijn gestart, zijn
we in vier groepen gaan werken rondom vier onderwerpen: klassenmanagement,
effectieve instructie, de didactische strategieën en activerende werkvormen.
De acht leraren
waren de groepsleiders en er werd druk in het Nepalees en soms ook in het
Engels overlegd en uitgewisseld.
Het resultaat was
dat iedereen naar huis ging met een paar ideeën voor mogelijke activiteiten die
de deelnemers de komende week in de klas gaan uitwerken.
Morgen… ja morgen
is het moederdag en is er dus geen school, geen workshop want ja… je bent zelf
moeder, je moet naar je moeder, je schoonmoeder, je oma…
Woensdag komen we
weer bij elkaar!
No comments:
Post a Comment