donderdag 1 mei
In een Blended Learning
tijd kunnen er allerlei bijzondere ideeën ontstaan. Bij het doornemen van de
lesvoorbereidingen zag ik overal STARR
staan met de meest vreemde combinaties, zoals ‘Ik heb mijn les met STARR
voorbereid’ of ‘Van STARR heb ik veel geleerd’.
Om een idee te
krijgen van wat je zou kunnen doen met
STARR zijn we in de workshop van woensdag met interviewen gestart.
De leraren van
Groep B (de nieuwe) bedachten waar ze goed in waren en de leraren van de andere
groep kregen de opdracht met de uitspraak met hun collega in gesprek te gaan.
De leraren van
groep B schreven eerst de vraag die hun gesteld werd op, dus voordat ze
antwoord gaven.
Na het gesprek analyseerden
we de vragen waardoor men goed zag dat
de vragen die de uitspraak verduidelijkte, concreet maakte en dus eigenlijk
typische STARR-vragen waren!
Als laatste
bespraken we wanneer deze STARR-vragen te gebruiken zijn waarna de hamvraag
kwam: Hoe bereid je dan je les voor?
Er is stevig
nagedacht waarna de formats die als hulpmiddel waren uitgedeeld (en in het Nepalees
vertaald) nu anders werden gelezen: Hoe
en wat wil en kan ik ervan gebruiken.
Het was kortom
een hele spannende, intensieve bijeenkomst.
Na de workshops
ben ik achterop de motor met veel geschok en ongelooflijk veel stof naar de
scholen gereden, waar we opnames hebben gemaakt. Morgen hopen we het uitwerken
van de feedback af te ronden.
We, ja want een
aantal lessen worden in het Nepalees gegeven, en de lesvoorbereidingen zijn,
dankzij de leraar die begeleidt, in het Engels.
Toch is het
ongelooflijk om te ervaren wat je nog van zo’n les meekrijgt, ook al is die in
het Nepalees!
Een les van een wiskundeleraar
kon ik bijna letterlijk volgen, door zijn mimiek, gebaren, maar vooral door de
snelheid waarop hij op het bord allerlei kleine
tekeningentjes maakte, het enthousiasme van de leerlingen op zijn vraag,
zijn voorbeelden en zijn humor!
In een andere les
werkten leerlingen samen aan een creatieve schrijfopdracht, nieuw maar met
enthousiasme begeleid door een dappere juf!
We hebben ook
hele klassieke lessen gezien: in 40 van
de 45 minuten leest de leraar zeven bladzijden uit het methode boek voor!! Maar
daar gaan we aan werken.
Vrijdag wordt ook
een bijzondere dag, maar daarover in de volgende blog.
No comments:
Post a Comment