Sunday 4 May 2014

Maire-Louise: Samen leren van de praktijk, voor de praktijk

donderdag 1 mei

In een Blended Learning tijd kunnen er allerlei bijzondere ideeën ontstaan. Bij het doornemen van de lesvoorbereidingen zag ik overal  STARR staan met de meest vreemde combinaties, zoals ‘Ik heb mijn les met STARR voorbereid’ of ‘Van STARR heb ik veel geleerd’.
Om een idee te krijgen van wat je zou kunnen doen met  STARR zijn we in de workshop van woensdag met interviewen gestart.

De leraren van Groep B (de nieuwe) bedachten waar ze goed in waren en de leraren van de andere groep kregen de opdracht met de uitspraak met hun collega in gesprek te gaan.
De leraren van groep B schreven eerst de vraag die hun gesteld werd op, dus voordat ze antwoord gaven.
Na het gesprek analyseerden we  de vragen waardoor men goed zag dat de vragen die de uitspraak verduidelijkte, concreet maakte en dus eigenlijk typische STARR-vragen waren!

Als laatste bespraken we wanneer deze STARR-vragen te gebruiken zijn waarna de hamvraag kwam: Hoe bereid je dan je les voor?
 Er is stevig nagedacht waarna de formats die als hulpmiddel waren uitgedeeld (en in het Nepalees vertaald) nu anders werden gelezen: Hoe en wat wil  en kan ik ervan gebruiken.
Het was kortom een hele spannende, intensieve bijeenkomst.



Na de workshops ben ik achterop de motor met veel geschok en ongelooflijk veel stof naar de scholen gereden, waar we opnames hebben gemaakt. Morgen hopen we het uitwerken van de feedback af te ronden.

We, ja want een aantal lessen worden in het Nepalees gegeven, en de lesvoorbereidingen zijn, dankzij de leraar die begeleidt, in het Engels.

Toch is het ongelooflijk om te ervaren wat je nog van zo’n les meekrijgt, ook al is die in het Nepalees!  
Een les van een wiskundeleraar kon ik bijna letterlijk volgen, door zijn mimiek, gebaren, maar vooral door de snelheid waarop hij op het bord allerlei kleine  tekeningentjes maakte, het enthousiasme van de leerlingen op zijn vraag, zijn voorbeelden en zijn humor!

In een andere les werkten leerlingen samen aan een creatieve schrijfopdracht, nieuw maar met enthousiasme begeleid door een dappere juf!


We hebben ook hele klassieke lessen gezien:  in 40 van de 45 minuten leest de leraar zeven bladzijden uit het methode boek voor!! Maar daar gaan we aan werken.

Vrijdag wordt ook een bijzondere dag, maar daarover in de volgende blog.

No comments:

Post a Comment