Sunday, 29 November 2015

Femke Gerris in Bungamati

Drieënhalf jaar geleden kwam Femke, samen met Cyrille, voor de eerste keer in Bungamati. Dit bezoek was aanleiding voor het oprichten van EduShare040.
Nu is ze er terug om de resultaten van de courses, gegeven door Marie-Louise, te inventariseren en materialen voor de scholen te kopen van het geld dat we ontvingen van sponsoren en uit de sponsoractie van het Hub van Doornecollege. Hieronder haar ervaringen.

 














Hier ben ik dan... Daar waar het drieënhalf jaar geleden allemaal begon: Bungamati! Dit keer met een dubbel gevoel. Het is goed en fijn om terug te zijn maar treurig om te zien hoe het dorp eruit ziet na de aardbevingen. Veel van de oude Newari huizen zijn verwoest en veel mensen wonen in hutjes. Wat de zaken hier nog erger maakt, is dat India de grenzen geblokkeerd heeft waardoor er al maanden een tekort aan brandstof, gas, medicijnen en voorraden is. Overal zie je mensen buiten op hout koken en de bussen zijn overvol. Maar de mensen blijven positief!

 














De afgelopen week heb ik een aantal scholen en leraren bezocht die het T4T programma hebben gevolgd. Overal worden we met open armen ontvangen en de naam 'Mary' (zoals Marie-Louise wordt genoemd) is zowel berucht als geliefd. Ik heb lessen van ze bijgewoond en ze opgenomen, zodat Marie-Louise ze kan bekijken en er feedback op kan geven. Het is in ieder geval goed te zien dat sommigen de technieken goed hebben opgepakt en terug laten zien in de lessen.


Mijn andere doel hier is natuurlijk om materialen te kopen voor de leraren en kinderen van deze scholen, gesponsord door het Hub van Doornecollege dat een sponsoractie op touw zette.
De leraren hebben vooral behoefte aan basismaterialen, zoals papier en stiften. Voor de kinderen proberen we educatief speelgoed te kopen en wat speelmateriaal voor buiten. Maar ook door de India-blokkade zijn er veel winkels zonder voorraad. Toch doen we ons best een mooi pakket per school samen te stellen!

















Namaste, bahini Femke

No comments:

Post a Comment