De mogelijkheden, de
ontwikkeling, de vragen en de wensen van de leraren en de ‘headmasters’ worden
steeds duidelijker. Zoals: ‘Hoe en wanneer stel ik vragen? Hoe kan ik mijn
uitleg concreter maken? Hoe ga ik om met de verschillen tussen de leerlingen?’ Of
‘Ik moet mijn vak in het Engels geven, bijvoorbeeld science, social studies en
ik beheers de taal onvoldoende.’ ‘Hoe kan ik met kleuters werken, terwijl ik
geen speel-leermaterialen heb?’
Over al deze vragen heb
ik intensief overleg met Sukha om onze visies met elkaar te verbinden en deze
gezamenlijke visie zo concreet mogelijk te vertalen naar betekenisvolle
activiteiten voor de leraren. Welke keuzes maken we waarbij we ook rekening
houden met een langere termijndoelstelling. Dit vraagt veel overleg,
aanpassingen van ideeën en werkwijze. Heel goed voor mij!!!
Naast de scholen met de
leraren die al betrokken zijn bij het T4T project bezochten wij ook de Bakhel
Kumari school. Een basisschool hoog in de heuvels. Je bent een uur onderweg om
er te komen, drie kwartier met de bus en een kwartier lopen.
We hebben daar officieel
de kraan open gedraaid, waardoor er nu schoon helder water op de school is. Deze
voorziening is door BFN geopend. Uiteraard hebben we ook de klassen bezocht.
De headmaster is
overtuigd van de noodzaak leerlingen betekenisvolle activiteiten aan te bieden en
weet overal sponsors te vinden. Zelfs bij het ministerie heeft hij 25 computers
losgepeuterd met software die aansluit bij de schoolboeken. Een unicum!
Daarnaast weet hij ouders bij de school te betrekken. Ze zijn zelf vaak
analfabeet en hebben geen idee wat er op school gebeurd.
Ook hebben we met de
leraren gesproken. Ze hadden van het T4T project gehoord en wilden graag als
team betrokken worden! Dit is wat je als cadeau krijgt en waarvoor je het doet.
Maar ook deze school kent
zijn schaduwkanten: kinderen die geen boeken, schriften of potloden hebben en
afhankelijk zijn van een leraar die ze een schriftje en een potlood geeft. Maar
zonder boek kun je je huiswerk niet maken!
Daarnaast hebben ook de
pre-school-groep en groep 1-2 geen speelmateriaal. Het enige wat ik kon zien
was een klein glijbaantje en een hobbelpaard bij de pre-school-groep en een
paar puzzels met letters en cijfers in de groep 1-2!
No comments:
Post a Comment